Přejít k hlavnímu obsahu
  • Metodická podpora v oblasti účetnictví státu

Úvod

Ekonomický odbor Krajského úřadu Jihočeského kraje - Oddělení výkaznictví (dále jen OV) zprovoznil ke dni 3. 10. 2016 portál s názvem „Metodická podpora v oblasti účetnictví státu“. Cílem je zajistit aktuální a komfortní přístup k doporučeným metodickým postupům v oblasti účetnictví a výkaznictví státu. Prioritně se zaměřuje na rozbor komplikovaných a nejasných účetních operací ve vazbě na platnou legislativu ČR. Portál je prvotně určen účetním, ekonomům, rozpočtářům a další odborné veřejnosti působící v oblasti veřejných financí.

Doporučené postupy jsou platné vždy k datu jeho vytvoření a již nejsou dále aktualizovány. Tyto postupy zpracované OV jsou odsouhlaseny Oddělením přezkumu a metodiky hospodaření Krajského úřadu Jihočeského kraje, popř. Oddělením interního auditu a kontroly Krajského úřadu Jihočeského kraje, avšak nevyjadřují jediný možný postup účtování v souladu s předpisy v oblasti účetnictví.

Informace, zde uvedené, nejsou informacemi nebo „radami“ ve smyslu § 2950 zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku.

Aktuality

OV zveřejnilo na tomto portále informační listy č. 21/2024/18/OEKO Informace o zveřejnění mimořádné události 02 - Povodně 2024 v sekci Informační listy OV.


Pod mimořádnou událostí 02 - Povodně 2024 budou sledovány zejména výdaje, případně příjmy a přijaté půjčené peněžní prostředky obcí, krajů a dobrovolných svazků obcí související s předcházením a odstraňováním následků škod způsobených tlakovou níží Boris (např. v důsledku povodní, větru, sesuvu půdy atd.), a to bez ohledu na skutečnost, zda v kraji byl vyhlášen stav nebezpečí, či nikoliv. Tedy tuto mimořádnou událost použijí obce, kraje a dobrovolné svazky obcí napříč republikou, a to i v případě, že nebyly ohroženy touto tlakovou níží Boris, ale budou realizovat výdaje např. za účelem finanční nebo věcné pomoci právnickým nebo fyzickým osobám v zasažených oblastech.

Paragraf 5213 - Krizová opatření použijí obce, kraje a dobrovolné svazky obcí pouze v případě zatřídění výdajů přímo souvisejících s přípravou a řešením krizových situací a odstraňováním jejich následků (např. odbahnění, demoliční práce, opravy atd.), v oblastech, kde byl vyhlášen krizový stav podle krizového zákona (v případě živelní pohromy se jedná o stav nebezpečí nebo nouzový stav), a to pouze po dobu trvání krizového stavu. Výdaje, které přímo nesouvisí s přípravou a řešením krizových situací a odstraňováním jejich následků, nebo výdaje po skončení krizového stavu realizované např. za účelem obnovy infrastrukturních nebo ostatních staveb, budou odvětvově zatříděny na konkrétní paragraf podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření činnosti příjemce, kterému jsou peněžní prostředky poskytnuty za účelem jeho podpory. V případě následné obnovy např. silnic, silničních mostů, chodníků a cyklostezek by se jednalo o paragraf pododdílu 221 - Pozemní komunikace, konkrétně paragraf:

Paragraf 2212 - Silnice
Činnosti spojené se správou, údržbou (včetně zimní údržby), opravami, technickou obnovou a výstavbou silniční sítě a jejich součástí, včetně komunálních komunikací.

Paragraf 2219 - Ostatní záležitosti pozemních komunikací
Zahrnuje i výdaje spojené se správou, údržbou a výstavbou apod. chodníků, odstavných ploch, parkovišť a cyklistických stezek.

Paragraf 5213 - Krizová opatření
Na paragrafu 5213 nemohou být zatříděny ani výdaje na činnost orgánů krizového řízení, které se zatřídí na paragraf 5272 - Činnost orgánů krizového řízení na územní úrovni a dalších územních správních úřadů v oblasti krizového řízení, a výdaje na pracoviště krizového řízení, jejich zřizování a technické vybavení, tyto výdaje se zatřídí na paragraf 5273 - Ostatní správa v oblasti krizového řízení.

Rozpis rozpočtu na položku 5903 - Rezerva na krizová opatření, která obsahuje účelovou rezervu peněžních prostředků na řešení krizových situací (v případě živelní pohromy vázáno na vyhlášení stavu nebezpečí nebo nouzového stavu) a odstraňování jejich následků a peněžní prostředky potřebné k zajištění přípravy na krizové situace podle § 25 krizového zákona, se vždy kombinuje s paragrafem 5213 - Krizová opatření, kdy tento paragraf se použije i pro použití této účelové rezervy a peněžních prostředků potřebných k zajištění přípravy na krizové situace.

Rozpis rozpočtu na ostatních položkách nemůže být v kombinaci s paragrafem 5213 - Krizová opatření, tedy ani rozpis rozpočtu na položku 5901 - Nespecifikované rezervy se použije např. paragraf 6409, pouze pokud není znám druh činnosti, v ostatních případech se použijí konkrétní paragrafy podle druhu činnosti.

Obce, kraje nebo dobrovolné svazky obcí, kde nedošlo k vyhlášení krizového stavu, přestože realizované výdaje, příjmy nebo přijaté půjčené peněžní prostředky jsou tříděny podle MU 02 - Povodně a souvisí s předcházením a odstraňováním následků škod způsobených tlakovou níží Boris, a to včetně poskytování finanční nebo věcné pomoci právnickým a fyzickým osobám v zasažených oblastech, zatřídí příslušné výdaje na konkrétní paragraf podle druhu činnosti, na kterou se výdaje vynakládají, nebo zaměření činnosti příjemce, kterému jsou peněžní prostředky poskytnuty za účelem jeho podpory.

Jedná se zejména o následující paragrafy:

5219 - Ostatní záležitosti ochrany fyzických osob

5212 - Ochrana obyvatelstva
Činnost orgánů a složek při zabezpečování úkolů civilní ochrany související s výstavbou a přípravou personálu zařízení civilní ochrany bez právní subjektivity, přípravě obyvatelstva, včetně zabezpečení didaktických pomůcek pro základní a střední školy, pořízením, výstavbou, provozem, údržbou a opravami prvků jednotného systému varování a vyrozumění, činnost související s hospodařením se speciálním materiálem civilní ochrany, s úkrytovým fondem a ochrannými systémy dopravních staveb, zjišťováním a označováním nebezpečných oblastí, prováděním dekontaminace a dalšími ochrannými opatřeními, evakuaci civilního obyvatelstva, nouzovým ubytováním, zásobováním pitnou vodou, potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití civilního obyvatelstva.

5299 - Ostatní záležitosti civilní připravenosti na krizové stavy
Na tomto paragrafu budou zatříděny poskytované transfery (např. peněžní dary a dotace) právnickým a fyzickým osobám v zasažených oblastech, a to i prostřednictvím neziskových organizací.

3744 - Protierozní, protilavinová a protipožární ochrana
Jedná se o ochranu nezahrnutou v jiných funkcích, včetně ochrany proti povodním (viz pododdíly 103, 233, 234).

3749 - Ostatní činnosti k ochraně přírody a krajiny
Stráž ochrany přírody. Výdaje na napravování následků vichřic, smrští a krupobití, které nepředstavují opravy a neprobíhá v rámci krizového stavu, například výdaje na odstraňování bláta.

2212 - Silnice
Činnosti spojené se správou, údržbou (včetně zimní údržby), opravami, technickou obnovou a výstavbou silniční sítě a jejich součástí, včetně komunálních komunikací.

2219 - Ostatní záležitosti pozemních komunikací
Zahrnuje i výdaje spojené se správou, údržbou a výstavbou apod. chodníků, odstavných ploch, parkovišť a cyklistických stezek.


OV zveřejnilo na tomto portále informační list č. 20/2024/17/OEKO Informace ke kontrole "záporných položek" v CSÚIS.